
Každý závodník se podrobuje všestranné kázni. […] Ranami nutím své tělo ke kázni, abych snad, když kážu jiným, sám neselhal. [1 K 9, 25a. 27]
Kdo nese evangelium druhým – a to se netýká jen kazatelů –, přemýšlí o tom, zda mu budou rozumět. Židé a helénisté v Pavlově době měli odlišné duchovní a kulturní zázemí. poštol s tím počítal. Také my musíme Kristovo poselství vhodně tlumočit či „překládat“ pro své současníky. Tento namáhavý úkol se podobá odříkavé přípravě na sportovní utkání.
Znamená soustavné sebepřemáhání a nedá se zanedbávat. Svoboda Kristova svědka je tedy vlastně omezována láskou a ohledem na lidi, se kterými se stýkáme. Pavel užívá proti - mluvu „svoboden ode všech“ – „otrokem všech“ (v. 19). Také Martin Luther (1483–1546) při úvahách o křesťanské svobodě na to navazuje. Věříme, že to není marné úsilí, ale že mu Pán Bůh dává požehnání a zdar.
Pane, prosíme tě, dávej nám moudrost a sílu, abychom dokázali to, co se zdá nemožné, abychom byli skutečně bližními ve svých rodinách i ve svém okolí. Potvrzuj nám, že láska není plýtváním sil. Amen.
Bohuslav Vik