
Když se přiblížili k Jeruzalému a přišli do Betfage na Olivové hoře, poslal Ježíš dva učedníky a řekl jim: „Jděte do vesnice, která je před vámi, a hned naleznete přivázanou oslici a u ní oslátko. Odvažte je a přiveďte ke mně.“ A kdyby vám někdo něco říkal, odpovězte: ,Pán je potřebuje.‘ A ten člověk je hned pošle.“ To se stalo, aby se splnilo, co je řečeno ústy proroka: ,Povězte dceři siónské: Hle, král tvůj přichází k tobě, tichý a sedící na oslici, na oslátku té, která je podrobena jhu.‘ Učedníci šli a učinili, co jim Ježíš přikázal. Přivedli oslici i oslátko, položili na ně pláště a on se na ně posadil. A mohutný zástup prostíral na cestu své pláště, jiní odsekával ratolesti stromů a stlali je na cestu. Zástupy, které šly před ním i za ním, volaly: „Hosanna Synu Davidovu! Požehnaný, který přichází ve jménu Hospodinově! Hosanna na výsostech!“ (Mt 21, 1–9)
Neb tak jsouce živí, dobře budeme pamatovati navštívení Kristovo troje: budeme hodni, aby nás zvláštní milostí navštívil nyní, potom ve smrti, a konečně v soudný den. Teď nás navštívil svým vtělením; to navštívení pamatujeme, že se již stalo. Také nás navštívil svou milostí na křtu, že nás hříchův zbavil; a jestliže jsme po křtu hřešili, přece navštívil nás milostí v pokání; pakli kteří nehřešili smrtelně po křtu, ale navštívil je zvláštní milostí a navštěvuje. A třetího navštívení v soudný den čekáme, jehož čekajíce máme vždy hotovi býti, neb on sám dí: „Buďte hotovi, nebo v kterouž hodinu nenadějete se, Syn člověka přijde.“ A máme tak býti hotovi, abychom mile, což nás potká, pro milého Krista trpěli, jakož on za nás hříšné, nejsa sám povinen, za své protivníky, mile ukrutnou smrt trpěl; ke kteréžto smrti dobrovolně do Jeruzaléma přišel, na oslíku přijel s velikým pláčem, ukazuje lidu jeruzalémskému milostivé navštívení. Protož čte se evangelium to dnes o navštívení duchovním, jímž navštívil věrné své skrze své svaté utrpení; ne aby jim bohatství pobral, ani aby je hrdloval, ale aby jim, od smrti je vykoupě, věčné království dal. (Postila, kázání na první neděli adventní)
Pane náš a Spasiteli, tvůj příchod se týká právě naší situace. Nevyhýbáš se tomu, co na nás není vábné a přitažlivé. Právě kvůli tomu jdeš za námi, abys prolomil zákonitosti pout, kterými se svazujeme. Dej nám radost, abychom v tobě viděli Vysvoboditele a toho, kdo nám vrací dech k životu a úctu k sobě. Dej, ať se s ovocem tvého příchodu setkají, třeba i díky našemu svědectví, ti, kdo si na sobě už nemají čeho vážit a vidí pouze své nedostatky. Právě na takové obzvlášť myslíme a modlíme se za ně. Amen.
Joel Ruml