
A nikdo nebyl s to odpovědět mu ani slovo; od toho dne se ho již nikdo neodvážil tázat. (Mt 22, 46)
A že Kristus písmem je prostým přěmohl, protož die čtenie: „Aniž jest směl byl od toho dne kto ho viece otázati;“ neb báli sú sě již též hanby. Tu die výklad: Jich pohaněnie jest dobrých naučenie; pohaněn jest zlý, aby polepšil sě dobrý; což bóh činí zlým, to sě pro dobré děje. (Postila, kázání na osmnáctou neděli po svaté Trojici)
Tady skončil spor s farizeji, protože Ježíš je porazil slovy Písma.Mistr Jan Hus to vykládá tak, že jejich porážka v disputaci je k užitku dobrým křesťanům, protože z toho mohou přijmout poučení. To je jistě pravda, ale něco to mohlo přinést už tehdy farizeům, přinejmenším sdělení, že s Mesiášem je to mnohem složitější, než se čekalo. Jeho příchod nebude jasný a pochopitelný. Nepřijde potomek krále Davida, který porazí nepřátele a obnoví Izraelské království. Přichází někdo úplně jiný, jehož království není z tohoto světa. Syn Boží, Spasitel všeho světa. To se ovšem chápe těžko…
Pane Bože, děkujeme ti za to, že nemusíme chápat všechna tajemství tvého jednání ve světě, i mezi námi. Dej nám, prosíme, pochopit to, co potřebujeme vědět, a nezneklidňovat se tím, co pochopit nedokážeme. Amen.
Martin Litomiský