Jiří Vyleťal, koordinátor Křesťansko-sociální platformy České strany sociálně demokratické, hovoří o úsilí ovlivnit sociálně-demokratický diskurs křesťanským učením, křesťanských tématech v politice a semináři Náboženství a levice, který platforma pořádá.
E-církev.cz: Mohl byste stručně popsat, co je to křesťansko-sociální platforma ČSSD?
J. Vyleťal: Je to naprosto dobrovolné seskupení lidí, kteří si myslí, že současný liberální proud, který ovládá českou společnost, postrádá solidaritu tolik potřebnou pro její sociální soudržnost. Navíc jsou do značné míry přesvědčeni, že sobecký individualismus, který rozebírá stát a na vše se dívá jako na tržní statek, vede českou společnost špatným směrem. Významná část členů platformy – jistě ne všichni – vidí řešení v šíření hodnot křesťanského mravního řádu v české společnosti, resp. v českém politickém prostředí. ČSSD jim v tomto smyslu připadá otevřená, neboť otázka sociální spravedlnosti je jak základním článkem sociálně – demokratického hnutí obecně, tak křesťanského sociálního učení.
E-církev.cz: Jeden ze zakládajících členů platformy, Karel Floss, uvádí, že při zrodu platformy bylo třeba: „hledat politickou tvář takového křesťanství, jež by bylo zdravě revoluční, tak levicové, jak to odpovídá jeho pravému poslání.“ Co to konkrétně znamená?
J. Vyleťal: Nemohu mluvit za pana Flosse – znám jej pouze z přednášek a některých jeho textů.
Domnívám se, že slovy, která zde citujete, myslel právě ono přirozené spojenectví sociálně demokratického hnutí s křesťanskou sociální naukou. Pojmem „politická tvář křesťanství“ měl patrně na mysli politickou sílu, která by stála více na opravdových křesťanských hodnotách; snad stranu jako je ÖVP v Rakousku nebo CDU-CSU v Německu. Zřejmě panu Flossovi trvalá rezignace katolické církve na kritiku nešvarů ve veřejném prostoru, jakož i nedůvěryhodné a prospěchářské chování KDU, nedávalo naději na vstup křesťanských idejí do české politiky.
Znovu však upozorňuji, že názory pana Flosse zde odhaduji a mluvím tím pádem více či méně za sebe.
E-církev.cz: Má platforma nějaké konkrétní politické téma, které ji profiluje, příp. odlišuje od pojetí jiných politických názorových proudů či stran?
J. Vyleťal: Domnívám se, že ano. Je to právě úsilí ovlivnit sociálně – demokratický diskurs křesťanským učením. Přesněji řečeno: ČSSD by si měla uvědomit, co je nejniternějším zdrojem myšlenkového proudu z něhož sociálně – demokratické hnutí vzniklo. Její politika by tomu měla odpovídat.
E-církev.cz: Existuje riziko, že se křesťanství stane „politickou ideologií“?
J. Vyleťal: Ideologií může být soubor lidských myšlenek, postojů, názorů, mohou jí být díla filosofů a trachtáty propagandistů, ale nikdy ne křesťanství. To se totiž zakládá na čemsi, co je na lidech nezávislé, na samotném Bohu a jeho nabídce spásy pro všechny. Ideologie je v nejlepším případě dobře myšlený soubor pravidel lidského „spolunažívání“, které si ovšem bez Boha vystačí. Spása, princip oběti a transcendence je ideologii naprosto cizí. Pokud by křesťanství, resp. Boží řád, mohlo být ideologií, pak by to jistě nemělo nic společného s Pánem Bohem. Sem ale zřejmě Vaše otázka nemíří.
Patrně se ptáte, zda nehrozí, že uplatňování křesťanských principů v politice povede k nějaké formě ryze křesťanského státu, resp. k jakési diktatuře náboženství na způsob islámských států. Ne, to opravdu české a ani jiné západní společnosti během příštích mnoha desetiletí nehrozí. A už vůbec ne ze strany politické levice, která se vždy vyznačovala sklonem k sekularismu a až příliš velkou lehkomyslností při nakládání s tradicemi.
Jisté obavy lze ovšem mít, pozorujeme-li pozorně naši pravicovou scénu a její nový příklon ke katolické církvi, resp. k horším stránkách katolicismu, které v časech obecného ohrožení dokážou nepříjemně překvapit. Otevírání prostoru v Katolickém týdeníku panu Jochovi, jehož názory zrcadlí leccos, jen ne inspiraci láskou k bližnímu, některé méně uvážené kroky biskupa Malého a pak hlavně projevy hlavy naší katolické církve, Dominila Duky, vyvolávají vzpomínky na období druhé republiky 1938-1939. Nemyslím však, že by se jednalo o nějaký nástup křesťanství do politiky. Jde spíše o snahu etablovat českou pravici v prostředí, které dosud stálo mimo pole politického soupeření a obstarat jí „legitimní“ duchovní základ.
E-církev.cz: Jak vypadá konkrétní práce nebo realizace programu platformy?
J. Vyleťal: Zatím bych nemluvil o nějakém naplňování dopředu stanoveného programu. Scházíme se asi jedenkrát za měsíc, pořádáme semináře, účastníme se seminářů pořádaných duchovně spřízněnými organizacemi, vedeme své www stránky a radujeme se z dalších členů. Myslím že horečná činnost věcem, které potřebují zrát, škodí.
E-církev.cz: Je platforma nad-konfesijní?
J. Vyleťal: Ano, je. A jsou v ní také lidé nevěřící.
E-církev.cz: Kolik má v současné době členů?
J. Vyleťal: 34.
E-církev.cz: Jak je platforma organizována? Je příslušnost k platformě vázána na členství v ČSSD?
J. Vyleťal: V platformě může být každý, kdo se ztotožňuje s preambulí, která je uvedena na našich www stránkách. Příslušnost k platformě není vázána na členství v ČSSD. Dobrá polovina lidí z platformy není členy ČSSD, včetně mé maličkosti.
E-církev.cz: Je platforma možností pro změnu v komunikaci mezi politickými stranami? Má platforma kontakty s podobnými uskupeními i v jiných oblastech politického spektra?
J. Vyleťal: Možností pro změnu v komunikaci mezi politickými stranami - myšleno tedy nejspíše ve smyslu změny k lepšímu – je vše, co nezištně usiluje o obecné dobro. Platforma při vší své nedokonalosti, jíž se nevyhne žádná lidská organizace, o obecné dobro usiluje. Může tedy být zprostředkovatelem smíru mezi stranami, ovšem nemyslím, že by to byla role, kterou by od ní někdo vážně čekal. Po pravdě řečeno, sám ani nevím, zda ostatní strany mají spřátelené organizace křesťanského charakteru, ke kterým by se hlásili. U některých stran by mne vznik takových organizací, zejména pokud měl spontánní charakter a došlo by k němu z vnitřní potřeby, dost překvapil.
E-církev.cz: Jedním z témat semináře Náboženství a levice, který platforma pořádá, je i otázka: Proč přenechala ČSSD křesťanská témata pravici? Která témata mají pořadatelé konkrétně na mysli? Došlo skutečně k uchopení křesťanských témat jinými politickými stranami?
J. Vyleťal: Pořadatelé nemají na mysli žádná přesněji určená témata, která by název panelu „Proč přenechala…“ blíže specifikovala. Kam bude tematicky panel směřovat, bude zřejmé až z průběhu přednášek. Určí to přednášející sami.
Pokud se mne osobně ptáte na to, zda došlo k uchopení křesťanských témat jinými politickými stranami, tak bych řekl, že ano. Byť zdaleka ne všechna křesťanská témata se dosud objevila na naší politické scéně. ODS se například za Topolánkovy vlády postavila vstřícně k otázce církevních restitucí. Nic na tom, že věc nedotáhla do konce (což nejspíše neměla ani v úmyslu a pro katolickou církev je to určitě ta lepší varianta), leč mediální obraz takto vytvořený zobrazoval ODS jako příznivkyni křesťanství. Také téma registrovaného partnerství homosexuálů a témata příbuzná si vzala za své KDU a do značné míry dokázala rozumně argumentovat. ČSSD se nenamáhala vysvětlovat, co si o tom myslí a hlavně proč, z čehož bylo patrné, že křesťanská kriteria mravnosti rodinného života pro ni nejsou zvlášť důležitým tématem. ODS také vyzdvihováním individualismu (nic na tom, že falešným a vždy důsledně na úkor celku) v kombinaci se stejně falešným antikomunismem, vytvořila mýtus síly ochraňující jedinečnost a nedotknutelnost každého lidského stvoření. Ještě lépe se to později povedlo TOP 09 nezatížené v očích zapomnětlivých a povrchních voličů korupčními skandály. Řada věřících lidí, jimž chybělo kritické myšlení, měla tendenci to chápat jako paralelu k odpovědnosti sebe sama před Bohem, případně jako symbolický obraz ovečky, na které dobrému pastýři zcela zvláštním způsobem záleží. ČSSD se naproti tomu tím, že nevysvětlovala smysl sociálního státu a jeho křesťanských kořenů, nechala vmanipulovat do role rovnostářského osekávače vyčnívajících hlav.
E-církev.cz: Kdo financuje pořádání semináře a podobných akcí?
J. Vyleťal: Nikdo. Vše se děje na bázi dobrovolnictví a zdarma.
Za E-církev.cz pokládal otázky Tomáš Najbrt
6. 2. 2011
E-církev.cz
__________________________________________